A Mapping Study About Training in Industry Context in Software EngineeringAuthor(s): Breno Andrade (CESAR School), Rodrigo Siqueira (CESAR School), Antonio Oliveira (CESAR School), Lidiane Cristine de Souza Gomes (CESAR School), Danilo Monteiro Ribeiro (CESAR School)
Avaliando a Colaboração no Ensino de Engenharia de Software: Percepções a partir de uma Revisão RápidaAuthor(s): Enzo Kleinpaul (IFFarroupilha), Rafael Parizi (IFFarroupilha)
Avaliando o Papel do GPT-4o na Aprendizagem de Engenharia de Software: Um Relato de Experiência Author(s): Bruno Mendes de Carvalho C Branco (UFPI), Antonio Neto (UFPI), Guilherme Avelino (Federal University of Piauí), Vinicius Ponte Machado (UFPI)
BitBeak: Gamificação e Mangás como Apoio ao Ensino de ProgramaçãoAuthor(s): Gustavo Henrique Alves (PUCPR), Marcos Vinicius Alves de Souza, Tiago Navarro (PUCPR)
Bloom’s Taxonomy as a Lens to Explore Student Learning of Design Thinking in Software Engineering Education and TrainingAuthor(s): Eriky Rodrigues (UFAM), Nabson Paiva Souza Silva (UFAM), Maria Alcimar Costa Meireles (UFAM), José Carlos Maldonado (SSC/ICMC-USP/ São Carlos), Márcia S. Lima (UEA), Tayana Conte (UFAM)
Como Percepções e Estatísticas Revelam o Desenvolvimento de Habilidades Técnicas e Não Técnicas em Estudantes de ComputaçãoAuthor(s): Victória Cavalcante (UFAC), Catarina Costa (UFAC), André Cacau (UFAC), Alessandreia Marta de Oliveira (UFJF)
Design Thinking as a Toolbox for Requirements Engineering Education: Lessons from the ClassroomAuthor(s): Maria Alcimar Costa Meireles (UFAM), Eriky Rodrigues (UFAM), Igor Steinmacher (NAU, United States of America), José Carlos Maldonado (SSC/ICMC-USP/ São Carlos), Tayana Conte (UFAM)
Desvendando as Mentes dos Jogadores: Utilizando a Escala HEXAD para Identificar Preferências de Gamificação no Ensino de Arquitetura de SoftwareAuthor(s): Carlos Augusto Carneiro de Freitas Filho (UFC), Lince Sena (UFC), Anna Beatriz Marques (UFC)
Do’s and Don’t s of Partnering with Industry to Educate Software Engineering Students: Recommendations Based on a Teaching ExperienceAuthor(s): Natalya Marjana Goelzer (PUCRS), Pedro Portella Possamai (PUCRS), Sabrina dos Santos Marczak (PUCRS)
Educational Insights from Code: Mapping Learning Challenges in Object-Oriented Programming through Code-Based EvidenceAuthor(s): Bruno Henrique Strik (IFPR), André Luís Andrade Menolli (UENP)
Educator Perceptions of DevOps Teaching Recommendations and Their Alignment with Common ChallengesAuthor(s): Marcelo Romulo Fernandes (IFRN), Pablo Paiva (UFRN), Samuel Lucas de Moura Ferino (Monash University, Australia, Australia), Roberta Coelho (UFRN), Christoph Treude (UFRN), Eduardo Aranha (UFRN), Uirá Kulesza (UFRN)
Evaluating Strategies for Teaching Micro Frontends: Do Anti-patterns Help?Author(s): Nabson Paiva Souza Silva (UFAM), Eriky Rodrigues (UFAM), Tayana Conte (UFAM)
Integrating Experiential Learning, Distance Education, and Extension Curricularization in an Undergraduate Systems Analysis and Development ProgramAuthor(s): Allysson Allex Araújo (Universidade Federal do Cariri), Davi Viana (UFMA), Marcos Kalinowski (PUCRIO)
Learning through Practice: Teaching Empirical Software Engineering for Undergraduate StudentsAuthor(s): Ranya Duran Greco (UFC), Sofia Desidério (UFC, Universidade Federal do Ceará), Caio César Sousa Bandeira (UFC), Anna Beatriz Marques (UFC)
LEDS: The Rise of the (Collective) Force — 10 Years of Impact on Innovation and Education in Software EngineeringAuthor(s): Paulo Sérgio Santos Júnior (IFES), Rodrigo Calhau (IFES), Moises Savedra Omena (Federal Institute of Espírito Santo), Felipe Frechiani (IFES), Vanessa Battestin (IFES), Monalessa P. Barcellos (UFES)
O uso de exemplos trabalhados para facilitar a contribuição de novatos em projetos de software livreAuthor(s): Andressa S. S. Medeiros (UEM), Thelma Elita Colanzi (UEM), Igor Wiese (UTFPR), Igor Steinmacher (NAU, United States of America)
Promovendo a Representatividade Feminina na Engenharia de Software por meio de Comunidades Python: Um Relato de Experiência EducacionalAuthor(s): Sabrina da Silva Frazão (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas), Arlana Braga da Silva (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas), Júlia Giroldo (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas), José Elislande Breno de Souza Linhares (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas), Lia Alessandra da Silva Martins (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas), David Washington Freitas Lima (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas), Fabiann Matthaus Barbosa (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas)
Teaching software design patterns using JigsawAuthor(s): Lina Garcés (ICMC / University of São Paulo), Brauner Oliveira (University of São Paulo)
Tester’s Quest: Um Jogo de Tabuleiro Cooperativo para o Ensino de Teste de SoftwareAuthor(s): Elias Torres (UFPB), Carlos Costa (UFPB), Arthur Oliveira (UFPB), Maria Sá Gurgel Linhares Alves (UFPB), João Victor (UFPB), Yuska Paola Costa Aguiar (UFPB)
Um relatório de análise dos cursos de graduação em ES no Brasil: revelações e insights
Artifacts AvailableAuthor(s): Izadora Lima (UFMA), Marcos Oliveira, Bruno Silva (UFMA), Fernando Ayach (UFMS), Diogo Menezes (UFMS), Rodrigo Pereira dos Santos (UNIRIO), Awdren de Lima Fontão (UFMS), Davi Viana (UFMA)